„Każdy dzień przybliża nas do świąt”

Święta Bożego Narodzenia są dla wszystkich, a szczególnie dla dzieci radosnym przeżyciem. Już sam okres przygotowań wywołuje wiele emocji. Nauczycielki Szkoły Filialnej i Punktu Przedszkolnego w Żurawnicy – Małgorzata Stańczyk i Aleksandra Oleszkiewicz opracowały projekt edukacyjny „Każdy dzień przybliża nas do świąt”.

Realizacja projektu ma na celu:
– poznanie tradycji i zwyczajów Świąt Bożego Narodzenia,
– zintegrowanie społeczności szkolnej uczniów, rodziców i dziadków,
– wzmacnianie więzi rodzinnych,rozwijanie zdolności muzycznych i manualnych, kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.

Zajęcia zaplanowano na 3 tygodnie grudnia, poprzedzające Święta Bożego Narodzenia. Do ich realizacji zaproszono rodziców oraz Koło Gospodyń Wiejskich.

Przygotowała: Małgorzata Stańczyk

Wizyta Świętego Mikołaja

Jak co roku, Święty Mikołaj odwiedził wszystkie grzeczne dzieci z naszej szkoły i przedszkola. Po zaśpiewaniu piosenki lub powiedzeniu wierszyka, nadszedł długo oczekiwany moment otrzymania prezentu. Wróć Mikołaju za rok!

Przygotowały: Małgorzata Stańczyk, Aleksandra Oleszkiewicz

Świąteczne życzenia

Uczniowie w ramach realizacji zadań zawartych w projekcie edukacyjnym „Każdy dzień przybliża nas do świąt” poznali zwyczaj wysyłania życzeń świątecznych. Z wielkim zaangażowaniem wykonali pomysłowe kartki świąteczne i redagowali życzenia dla bliskich osób i kolegów.

Przygotowały: Małgorzata Stańczyk
Aleksandra Oleszkiewicz

Hej kolęda, kolęda…

Nasze dzieci znają dużo kolęd i chętnie je śpiewają. 10 grudnia wykonały śpiewniki świąteczne dla swoich rodzin. Wspólne kolędowanie z rodzicami i dziadkami stworzy miłą atmosferę.

Przygotowały: Małgorzata Stańczyk
Aleksandra Oleszkiewicz

Świąteczne pierniki

11 grudnia uczniowie Szkoły Filialnej i Punktu Przedszkolnego uczyli się jak przygotować wyśmienite pierniki świąteczne. Najpierw dzieci poznały legendę o toruńskich piernikach. Następnie pani Agata Bekier z Koła Gospodyń Wiejskich przeprowadziła zajęcia praktyczne zagniatanie ciasta, wałkowanie, wycinanie kształtów. Dzieci wspaniale bawiły się podczas dekorowania pierników. To były bardzo ciekawe i „smakowite” zajęcia.

Przygotowały: Małgorzata Stańczyk
Aleksandra Oleszkiewicz

Spotkanie Opłatkowe

         17 grudnia zorganizowano Spotkanie Opłatkowe, na którym dzieci z Oddziału Przedszkolnego i uczniowie klas I – II zaprezentowali przygotowane jasełka „Maleńka przyszła miłość”. Wśród gości, którzy zaszczycili nas swoją obecnością znaleźli się: Pan Jan Czochra – dyrektor Zespołu Szkół w Zwierzyńcu, Pani Grażyna Kawka – wicedyrektor Zespołu Szkół w Zwierzyńcu, Pani Irena Szymczuk – dyrektor Przedszkola Samorządowego w Zwierzyńcu, Ksiądz Mirosław Prokop – proboszcz parafii p.w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz rodzice i dziadkowie uczniów. Mali wykonawcy otrzymali wiele braw i pochwał. 4 stycznia jasełka zostaną zaprezentowane mieszkańcom miejscowości w tutejszej kaplicy.

         Podczas uroczystości został również rozstrzygnięty konkurs rodzinny na ozdobę choinkową. Najpiękniejsze ozdoby wykonały dzieci z Oddziału Przedszkolnego – Kacper Łosiewicz, Maria Bartnik i Magdalena Bartnik. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i nagrody.

 Przygotowały: Małgorzata Stańczyk, Aleksandra Oleszkiewicz

Kompocik „Pychocik”

         Przygotowanie tradycyjnych potraw wigilijnych jest trudne, ale możemy pomóc mamie w świątecznych pracach. 18 grudnia uczyliśmy się gotować kompot z suszu owocowego. Nasz kompocik otrzymał nazwę „Pychocik”. Jest smaczny, pachnący i świetnie pasuje do świątecznych pierników.

 Przygotowały: Małgorzata Stańczyk, Aleksandra Oleszkiewicz

Śladami Aleksandry Wachniewskiej

         Uczniowie Szkoły Filialnej i Punktu Przedszkolnego w Żurawnicy brali udział w XI Przeglądzie Prac Plastycznych „Śladami Aleksandry Wachniewskiej, malarki i orędowniczki ochrony przyrody Roztocza”. Wszystkie dzieci za wykonane prace otrzymały dyplomy i nagrody.

 Przygotowały: Małgorzata Stańczyk,  Aleksandra Oleszkiewicz

Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego

„Każdy dzień przybliża nas do świąt”

ppt_logoObejrzyj prezentację

Święta Bożego Narodzenia są dla wszystkich, a szczególnie dla dzieci radosnym przeżyciem. Sam okres przygotowania wywołuje wiele emocji. To okres ekscytującego oczekiwania, który ostatnio najmłodszemu pokoleniu zaczyna kojarzyć się wyłącznie z prezentami i zakupami w supermarketach. Poprzez realizację zadań projektu edukacyjnego postanowiono ten czas maksymalnie wykorzystać, aby dzieci poczuły prawdziwą atmosferę świąt. Zadania projektu realizowano przez 3 tygodnie poprzedzające Święta Bożego Narodzenia.

        Celem realizacji zagadnień projektu było:

– poznanie tradycji i zwyczajów Świąt Bożego Narodzenia,

– zintegrowanie społeczności szkolnej uczniów, rodziców i dziadków,

– wzmocnienie więzi rodzinnych,

– rozwijanie zdolności muzycznych i manualnych,

– kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.

Projekt był realizowany przez dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klasy

I-II Szkoły Filialnej w Żurawnicy od 1 do 18 XII 2014 r. Zadania projektowe zostały dopasowane do wieku i możliwości dzieci, a do ich realizacji zostali włączeni wszyscy nauczycie, rodzice i Koło Gospodyń Wiejskich.

        Realizację zadań rozpoczęto 1 grudnia. Tego dnia dzieci poznały kalendarz miesiąca grudnia i daty świąt. Na każdy dzień poprzedzający święta zostało zaplanowane ciekawe zadanie do realizacji. Kalendarz został zawieszony w widocznym miejscu klasy, aby dzieci mogły sprawdzać co będą robić każdego dnia.

W pierwszym tygodniu uczniowie poznali przysłowia związane z miesiącem grudniem i świętami. Nastał również radosny okres przygotowań do wizyty św. Mikołaja. Uczniowie klasy I-II poprzez czytanie legendy i szukanie informacji na stronach internetowych poznali postać św. Mikołaja. Klasa II przy pomocy nauczyciela redagowała list do św. Mikołaja. Natomiast klasa I i „0” przygotowała list w formie obrazkowo-wyrazowej.

        Dzieci poznały nazwy akcji charytatywnych związanych z okresem świątecznym i różne formy pomocy potrzebującym. Stwierdziły, że w obecnych czasach każdy może naśladować św. Mikołaja. Wspólnie podjęły decyzję o zbiórce plastikowych nakrętek dla Hospicjum Małego Księcia w Lublinie. Postanowiły również oglądać z całymi rodzinami mikołajkowy blok reklamowy. W celu nagłośnienia tej akcji wykonały plakat przypominający o terminie oglądania. W oczekiwaniu na wizytę św. Mikołaja, wszyscy nauczyli się śpiewać piosenkę pt. „Przyjedź do nas Mikołaju”i wykonali prace plastyczne inspirowane postacią. Uczniowie klasy I-II poznali również tradycje mikołajkowe w wybranych krajach Europy. Wielu wrażeń dostarczyło samo spotkanie ze św. Mikołajem. W podziękowaniu za otrzymany prezent wszyscy zaprezentowali przygotowaną wcześniej piosenkę i wierszyki. Podczas spotkania mikołajkowego został również ogłoszony rodzinny konkurs plastyczny „Najpiękniejsza ozdoba świąteczna”.

        W drugim tygodniu grudnia dzieci poznawały tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia. Bardzo chętnie opowiadały o zwyczajach świątecznych panujących w ich rodzinach. Z wielką uwagą słuchały również o zwyczajach

i tradycjach świątecznych w wybranych krajach Europy. Poznały zasady redagowania życzeń świątecznych dla bliskich osób. Wszyscy wykonali pomysłowe kartki świąteczne. Uczniowie klasy II samodzielnie napisali w nich życzenia i adresowali koperty.

        Podczas poznawania polskich tradycji świątecznych nie zapomniano o wspólnym kolędowaniu. Dzieci poznały różnice pomiędzy kolędą, pastorałką, a piosenką świąteczną. Wspólnie śpiewały znane z poprzednich lat kolędy i nauczyły się wielu nowych. Przygotowały śpiewnik świąteczny ozdobiony rysunkami, który został wykorzystany do wspólnego kolędowania z rodzicami podczas spotkania opłatkowego i w domach rodzinnych. Dzięki włączeniu w zadania projektowe nauczycieli języka obcego uczniowie mogli poznać słownictwo i świąteczne piosenki w języku angielskim.

        Ten tydzień grudnia nie tylko rozbrzmiewał śpiewem, ale również pachniał cynamonem i goździkami. Ucząc dzieci świątecznych tradycji i zwyczajów postanowiono we współpracy z Kołem Gospodyń Wiejskich upiec pierniki. Najpierw uczniowie poznali legendę o toruńskich piernikach. Następnie przy pomocy pani Agaty Bekier z KGW „zgłębiali tajniki” przepisu na ciasto i odważali potrzebne składniki. Wiele radości sprawiło wałkowanie i wycinanie pierniczków foremkami. Wszyscy wspaniale bawili się podczas lukrowania i ozdabiania ciastek według własnych pomysłów. Niektóre pierniki zostały ozdobnie zapakowane jako prezent dla najbliższych.

        Oczekując na święta dzieci słuchały opowiadań i legend o tematyce świątecznej. Uczniowie klasy II poszukiwali legend świątecznych na stronach internetowych.

        Przez cały grudzień wytrwale pracowano nad przedstawieniem jasełkowym ćwicząc swoje role, wybrane kolędy i przygotowując przy pomocy rodziców stroje.

        Trzeci tydzień zaczął się dla dzieci bardzo miło. 15 grudnia przeprowadzono zajęcia otwarte dla rodziców. Dzieci razem z rodzicami i paniami z Koła Gospodyń Wiejskich przygotowały piękne ozdoby choinkowe. Każdy miał wiele pomysłów. Te radosne chwile długo wspominano patrząc na wykonane ozdoby, które posłużyły do przystrojenia szkolnej choinki. Ubierając choinkę uczniowie poznali nie tylko gatunki drzew iglastych, ale również działania ludzi w celu ich ochrony przed nadmierną wycinką w okresie przedświątecznym. Wykonali również choinki z materiałów papierniczych do dekoracji korytarza szkolnego i własnych domów.

17 grudnia nadszedł długo oczekiwany moment realizacji projektu. Zorganizowano spotkanie opłatkowe, na którym dzieci z Punktu Przedszkolnego i uczniowie klasy I – II zaprezentowali przygotowane jasełka „Maleńka przyszła miłość”. Wśród gości, którzy zaszczycili nas swoją obecnością znaleźli się: Pan Jan Czochra – dyrektor Zespołu Szkół w Zwierzyńcu, Pani Grażyna Kawka – wicedyrektor Zespołu Szkół w Zwierzyńcu, Pani Irena Szymczuk – dyrektor Przedszkola Samorządowego w Zwierzyńcu, Ksiądz Mirosław Prokop – proboszcz parafii p.w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz rodzice i dziadkowie uczniów. Mali wykonawcy otrzymali wiele braw i pochwał. Emocje i wzruszenie można było oglądać nie tylko na twarzach dzieci, ale przede wszystkim rodziców i dziadków. 4 stycznia jasełka zostaną zaprezentowane mieszkańcom miejscowości w tutejszej kaplicy.

        Podczas uroczystości został również rozstrzygnięty konkurs rodzinny

na ozdobę choinkową. Najpiękniejsze ozdoby wykonały dzieci z oddziału przedszkolnego – Kacper Łosiewicz, Maria Bartnik i Magdalena Bartnik.

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody.

Na zakończenie zadań projektowych wszystkie dzieci poznały sposób przygotowania tradycyjnego stołu wigilijnego. Zbierając ilustracje

i informacje od rodziców i dziadków dowiedziały się jak stół ma być prawidłowo nakryty i przystrojony oraz jakie tradycyjne potrawy wigilijne powinny się na nim znajdować. Dzieci zebrały również wiadomości o indywidualnych potrawach przygotowywanych w ich rodzinach z pokolenia na pokolenie. Razem przygotowały tradycyjny kompot z suszu owocowego.

        Wszystkie wcześniej zaplanowane założenia projektu zostały zrealizowane. Integrowały wiedzę przekazywaną w ramach zajęć z różnych obszarów edukacyjnych. Wspólna zabawa, śpiewanie kolęd, wykonywanie kartek świątecznych i ozdób choinkowych, pieczenie pierników, gotowanie kompotu wigilijnego, a przede wszystkim przygotowanie jasełek dostarczyło wielu niezapomnianych wrażeń i pozytywnych emocji. Nie tylko rozwijało umiejętności muzyczne i manualne, ale przede wszystkim integrowało całą społeczność szkolną.

        Na realizację zadań projektowych duży wpływ miała pomoc

i zaangażowanie ze strony rodziców. To dzięki ich wkładowi pracy został przygotowany poczęstunek podczas spotkania opłatkowego i stroje małych artystów.

        Poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych wpłynęło na głębsze przeżywanie przez dzieci Świąt Bożego Narodzenia. Udział w projekcie pozwolił   usystematyzować dziecięcą wiedzę na temat Świąt Bożego Narodzenia i ich rodzinnego charakteru oraz ułatwił zrozumienie doniosłości i znaczenia tych wyjątkowych świąt, a zaangażowanie rodziców i dziadków w zadania projektowe wzmocniło więzi rodzinne.