Regulamin Samorządu Uczniowskiego
działającego przy Szkole Podstawowej
§1
1. W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej ,, samorządem”.
2. Do samorządu należą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Organem samorządu jest Rada Samorządu Uczniowskiego.
4. Radę Samorządu Uczniowskiego wybiera się każdego roku w ostatnim miesiącu nauki szkolnej w wyborach- głosowaniu równym, tajnym i bezpośrednim.
5. Do Rady SU mogą kandydować uczniowie klas piątych, spełniający następujące wymogi:
– posiadać przynajmniej dobrą ocenę z zachowania,
-posiadać średnią ocen 4,0 i wyżej
– wyróżniać się zdyscyplinowaniem i wysoką kulturą osobistą,
– przestrzegać Regulaminu Szkoły.
§2
1. W każdej klasie działa samorząd klasowy, wybierany na początku roku szkolnego.
2. Do samorządu klasowego mogą być wybierani uczniowie spełniający następujące wymogi:
– wyróżniać się obowiązkowością, koleżeństwem, zdyscyplinowaniem i wysoką kulturą osobistą,
– posiadać przynajmniej dobrą ocenę z zachowania,
-posiadać średnią ocen 4,0 i wyżej
– przestrzegać Regulaminu Szkoły.
3. Samorząd klasowy ściśle współpracuje z wychowawcą klasy oraz Radą Rodziców.
4. Samorząd klasowy reprezentuje klasę na zebraniu ogólnym Samorządu Uczniowskiego.
5. Zebranie ogólne samorządów klasowych odbywa się w miarę potrzeb
§3
1. Przedstawiciele wszystkich oddziałów tworzą zebranie ogólne, wyłania ono ze swego składu kandydatów do Rady Samorządu Uczniowskiego.
2. Rada Samorządu Uczniowskiego wybiera ze swego składu:
– przewodniczącego RSU,
– wiceprzewodniczącego,
– członków.
3. Opiekę nad SU sprawują nauczyciele wybrani przez uczniów na okres dwóch lat.
4. Rada Samorządu Uczniowskiego stanowi reprezentację ogółu uczniów.
5. Przewodniczący RSU lub jego zastępca ma prawo uczestniczyć w niektórych posiedzeniach Rady Pedagogicznej Szkoły i decydować o problemach interesujących młodzież, ewentualnie o sprawach, które dotyczą uczniów zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o systemie oświaty i statutu szkoły.
6. Samorząd Uczniowski jest współorganizatorem akcji charytatywnych, np. Góra Grosza, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
§4
1. Samorząd może przedstawić Radzie Rodziców lub Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
– prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
– prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
– prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,
– prawo do opiniowania uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
– prawo do opiniowania programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły
– prawo do opiniowania oceny pracy nauczyciela,
– prawo do redagowania gazetki szkolnej,
– prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
§5
1. Traci moc wcześniejszy regulamin.
§6
1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie w roku szkolnym 2012/2013 po przyjęciu go na zebraniu ogólnym samorządu szkolnego.