klasa 6

Rok szkolny 2020/21

Materiały do lekcji:

Budżet kieszonkowy: https://1drv.ms/x/s!AuUBlvKlkrLUg0IxXiZ6CQnsQMfD?e=dPeKGQ

 

Nauczanie zdalne 

Nauczanie zdalne -filmy instruktażowe do umieszczonych lekcji pochodzą  z portalu www.nowaera.pl

Aby rozpocząć pracę w środowisku Scratch, otwórz przeglądarkę internetową i wpisz adres: https://scratch.mit.edu/ lub naciśnij ten link. W oknie przeglądarki wyświetli się strona główna projektu Scratch. Pobierz na komputer starszą wersje programu Scratch 2.00 Edytor Offline (https://scratch.mit.edu/download) zainstaluj na swoim komputerze przy pomocy rodziców.

Temat : Co jest naj… O wyszukiwaniu najmniejszej i największej liczby

Lekcja 1

Na dzisiejszej lekcji:

  •  ustalisz sposób poszukiwania najmniejszej i największej liczby,
  • dowiesz się, czym są liczby w programie Scratch, i utworzysz listę, która wykorzystasz w pracy,
  • zbudujesz skrypty umożliwiające znalezienie najmniejszej i największej liczby

1.Zapoznaj się z tekstem w podręczniku: Ustalane sposobu poszukiwania najmniejszej i największej liczby w zbiorze (str. 73-74).

Pobierz kartę pracy:

https://1drv.ms/b/s!AuUBlvKlkrLUgQGMDqkURZ8hrRti?e=Z0y8bh

2.Wypełnij Część I. karty pracy lub przepisz zadanie do zeszytu i uzupełnij.

3.Zapoznaj się z tekstem w podręczniku (str.74-76): Listy w programie Scratch i obejrzyj film instruktażowy:

https://1drv.ms/v/s!AuUBlvKlkrLUgQIi4lzxp7s9NLED?e=iedhbe

Stwórz skrypt wypełniający listę losowymi liczbami – II części karty pracy, podręcznik str74-76.

Lekcja 2

4.Zbuduj Skrypt do znalezienia najmniejszej liczby (wykonują zadania 1–7 z III części karty pracy, podręcznik str. 76-77)). Aby ułatwić sobie prace obejrzyj film instruktażowy:

https://1drv.ms/v/s!AuUBlvKlkrLUgQN-W1hL6NPDtBKm?e=xIaEFt

Wprowadź w skrypcie takie zmiany, aby program wyszukiwał najmniejszy element na liście o dowolnej długości (zadanie 8 z III części karty pracy).

5.Zduplikuj ten skrypt i zmodyfikuj go tak, aby program wyszukiwał największy element na liście (zadania z IV części karty pracy, podręcznik str. 77-78). Aby ułatwić sobie prace obejrzyj film instruktażowy:

https://1drv.ms/v/s!AuUBlvKlkrLUgQRN3gFU3bPemFH5?e=LiDecC

 

 

Lekcja 3:

Temat. Trafiony, zatopiony. Jak wyszukać podany element w zbiorze.

Na dzisiejszej lekcji:

– nauczysz się jak przy pomocy programu sprawdzić, czy na liście znajdują się konkretne elementy.

Przeczytaj tekst w podręczniku str. 80-81 w ten sposób dowiesz się, jak program będzie porównywał obie listy, aby znaleźć powtarzające się na nich elementy.

Na podstawie tekstu w podręczniku str. 81-85  i karty pracy, która powinna ułatwić ci pracę ułóż skrypt..

Jeżeli uda Ci się wykonać zadanie wyślij je na adres sangosia1@gmail.com. Jeżeli nie, nie martw się, może kolejny skrypt się uda:).

Zapoznaj się  filmem instruktażowym _skrypt po komunikacie losuj

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUeka_pihy5rnzqnE?e=b0pbUJ

Zapoznaj się  filmem instruktażowym

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUe4FGrrQOsxNTJvA?e=R2Tix4

 

 

Lekcja 4.

Temat: Razem możemy więcej. O społeczności użytkowników Scratcha – zakładanie kąta i udostępnianie projektu.

Na dzisiejszej lekcji:

  • dowiesz się, jak dołączyć do społeczności Scratcha
  • zobaczysz, jak udostępniać innym projekt zapisany na swoim koncie

Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie : Czy znasz jakieś społeczności internetowe? Czym jest taka społeczność?

Uruchom przeglądarkę internetową i wejdź na stronę https://scratch.mit.edu.

Zapoznanie się z podstroną Najczęściej zadawane pytania (FAQ). Szczególną uwagę zwróć na pytania:

  • Jak można stworzyć konto?
  • Jak potwierdzić swoje konto i czy jest to konieczne?
  • Jakich informacji nie udostępniać na swoim koncie?
  • Czy można usunąć konto?

Wykonuj poniższe zadania. W ten sposób założysz konto w społeczności Scratcha. W razie problemów możesz tez skorzystać z podręcznika str. 87-88.

  1. Wejdź na stronę https://scratch.mit.edu.pl.
  2. Wybierz opcję Dołącz do Scratch.
  3. Wpisz nazwę użytkownika (nie używaj swojego prawdziwego imienia) oraz hasło.
  4. Wybierz swój miesiąc i rok urodzenia, płeć i państwo.
  5. Podaj swój adres e-mail.
  6. Otwórz w przeglądarce nową kartę, zaloguj się do swojej skrzynki e-mail i kliknij w link aktywacyjny z otrzymanej wiadomości.
  7. Zapoznaj się z funkcjami utworzonego konta (dostępne po kliknięciu nazwy użytkownika w lewym górnym rogu przeglądarki: Profil, Moje rzeczy, Ustawienia konta, Wyloguj.)

Obejrzyj wyświetlić film instruktażowy „Udostępnianie projektu”

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgR_gp5v6yMtDTAXv?e=MFwjdf

Wykonuj poniższe zadania. W ten sposób udostępnisz projekt. W razie problemów możesz tez skorzystać z podręcznika str. 88-90.

  1. W górnej części okna przeglądarki wybierz Stwórz.
  2. Kliknij w ikonę kuli ziemskiej i z dostępnej listy wybierz Polski.
  3. Kliknij w górnym menu Plik, a następnie Wczytaj ze swojego komputera (lub Load from your Computer).
  4. Wybierz projekt, który chcesz wczytać.
  5. Wczytaj kolejny projekt. Może być to projekt, który stworzyłeś na poprzednich lekcjach
  6. Kliknij w pole z nazwą użytkownika i z listy wybierz Moje rzeczy.
  7. Otwórz projekt wybrany do udostępnienia – kliknij przycisk Zajrzyj do środka.
  8. W górnej części okna przeglądarki kliknij Przejdź do strony projektu.
  9. Uzupełnij pole tekstowe Instrukcje – napisz, jak działa projekt, np. co się wydarzy po naciśnięciu zielonej flagi, jak sterować postaciami, jaki jest cel gry.
  10. Możesz dodać notatki i podziękowania.
  11. Zdecyduj, czy chcesz, aby inni użytkownicy mogli komentować twój projekt.
  12. Kliknij Udostępnij w górnej części okna przeglądarki.

 

Lekcja 5

Temat: Razem możemy więcej. O społeczności użytkowników Scratcha – modyfikowanie projektu dodanego przez innego użytkownika

Na dzisiejszej lekcji:

  • Naniesiesz zmiany w projekcie udostępnionym przez innego uztkownika
  • Dowiesz się, co to jest studio i do czego słuzy

Uruchom przeglądarkę internetową i wejdź na stronę https://scratch.mit.edu.

Zaloguj się na konto, które założyłeś na poprzedniej lekcji.

Zapoznają się z działem pytań Remiksowanie i kopiowanie w FAQ.

Znajdź odpowiedz na pytania:

  • Co to jest remiks?
  • Jaką licencję mają wszystkie projekty udostępnione w witrynie?
  • A co, jeśli nie chcę, aby inni remiksowali moje projekty?

Obejrzyj film instruktażowy Remiks projektu.

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgSCCkDBSWPti4fHR?e=l4lwxW

Wykonuj poniższe zadania. W ten sposób zmienisz projekt dodany przez innego użytkownika. W razie problemów możesz tez skorzystać z podręcznika str. 90 -91.

  1. W górnej części okna przeglądarki wybierz Przeglądaj.
  2. Obejrzyj projekty dostępne w serwisie Scratch, wybierz jeden z nich.
  3. Kliknij Remiks i wprowadź zmiany w remiksowanym projekcie.
  4. Na stronie projektu napisz, co zostało zmienione, podziękuj autorowi projektu.
  5. Udostępnij projekt z twoimi zmianami.

Studio to wygodny sposobu uporządkowania własnych projektów lub kolekcjonowania projektów innych użytkowników. Obejrzyj film instruktażowy:

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgSGJYq4Onm4Osz-_?e=xe6Sta

Wykonuj poniższe zadania. W ten sposób utworzysz nowe studio w społeczności Scratcha. W razie problemów możesz tez skorzystać z podręcznika str. 92.

  1. Otwórz Moje rzeczy.
  2. Kliknij przycisk Nowe studio i wpisz nazwę studia (w miejscu Untitled Studio).
  3. Dodaj do studia wybrane projekty: twoje lub innych użytkowników.
  4. Jeśli chcesz zezwolić innym na umieszczanie projektów w tym studiu, zaznacz opcję Allow anyone to add projects.

Notatka (przepisz do zeszytu przedmiotowego):

  • Osoby mające konto w serwisie Scratch mają dostęp do zapisanych na nim projektów z dowolnego komputera połączonego do Internetu. To doskonały sposób na zdobywanie nowych wiadomości i dzielenie się pomysłami z innymi użytkownikami.
  • Udostępniając projekt, zgadasz się na to, aby inni go kopiowali i modyfikowali.
  • Remiks to zmodyfikowany projekt.
  • Studia w serwisie Stracha to miejsca, w których można umieszczać projekty o różnej tematyce.
  • Każdy zalogowany użytkownik może założyć studio. Osoba, która założyła studio, może wyrazić zgodę na to, aby inni dodawali do niego swoje projekty.

Lekcja 6

https://epodreczniki.pl/a/obrobka-cyfrowa-zdjec-w-warstwach/D7MsGZCWV

Temat: Tort ma warstwy i cebula ma warstwy. Tworzenie grafiki z wykorzystaniem warstw. Interfejs programu GIMP.

Na dzisiejszej lekcji:

–     poznasz interfejsu programu GIMP

Umiesz już tworzyć obrazy w programie Paint. Dzisiaj poznasz edytor grafiki GIMP, w którym znajdziesz więcej opcji przydatnych do wykonania i edycji ilustracji.

Program jest programem bezpłatnym. Możesz go pobrać ze strony https://download.gimp.org/mirror/pub/gimp/v2.10/windows/gimp-2.10.18-setup-2.exe

Uruchom program Paint i narysuj w nim chmury (dużo chmur). Zapisz pracę w swoim folderze pod nazwą chmury. A teraz dorysuj za chmurą słońce.

Nie jest to zadanie niemożliwe, ale kłopotliwe .

Istnieją programy graficzne, w których można umieszczać obiekty na tzw. warstwach. Przypominają one oddzielne przezroczyste kartki,

Wyobraź sobie wiele przezroczystych folii. Na każdej z nich namaluj farbami obrazek. Następnie wszystkie folie złóż razem. Co zobaczysz, patrząc na nie, najlepiej pod światło? Jeden obrazek, złożony z wielu, dzięki czemu można np. w dowolnym momencie zmieniać ich właściwości.

Czy wiesz, że tę metodę wykorzystano produkując wiele bajek, na przykład Przygody Bolka i Lolka. Producenci programów graficznych również ją wykorzystali i umożliwili ich użytkownikom modyfikować grafikę rastrową w tzw. warstwach. Istotę wykorzystania warstw poznasz, wykonując kilka przykładów.

(szczegóły w podręczniku str.96-98):

Zanim przystąpisz do pracy obejrzyj film instruktażowy (otwarcie programu):

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUggJYBqL7yE_5l313?e=mvZ5nw

Wykonaj polecenia z karty pracy

Część I. Interfejs programu GIMP

  1. Otwórz program GIMP.
  2. Zamknij okno Przybornik.
  3. Utwórz nowy Przybornik: w menu w głównym oknie programu kliknij Okna, a następnie wybierz opcję Nowy przybornik (lub użyj skrótu klawiszowego Ctrl + B). Zastanów się, czym różni się nowo otwarty Przybornik od tego poprzedniego.

Lekcja 7

Temat: Tort ma warstwy i cebula ma warstwy. Tworzenie grafiki z wykorzystaniem warstw. Tworzenie obrazu ze słonecznikiem.

(szczegóły w podręczniku str.99-106):

Na dzisiejszej lekcji:

–     zdobędziesz umiejętności pracy na warstwach

  • utworzysz pierwsza warstwę i wypełnisz ją kolorem,
  • dodasz kolejne warstwy i wykonasz na nich rysunki,
  • ustawisz krycie warstw,
  • poznasz opcje zapisu obrazu

karta pracy do pobrania

https://1drv.ms/w/s!AuUBlvKlkrLUghnXTTZ721Mlrjbr?e=zzcgJP

Część II. Tworzenie obrazu ze słonecznikiem

  1. Utwórz nowy obraz w formacie A4:
  • w menu w głównym oknie programu wybierz Plik, a następnie opcję Nowy,
  • rozwiń listę z szablonami i wybierz format A4 (300ppi),
  • wybierz pionowy układ kartki.

  1. Zmień aktywny kolor:
  • kliknij w górny prostokąt na ikonie Kolor pierwszoplanowy oraz tła,
  • wybierz kolor – niebieski.

 

 

  1. Wypełnij warstwę wybranym kolorem:
  • wybierz narzędzie Wypełnienie kubełkiem,
  • kliknij w głównym oknie programu, aby wypełnić kartkę wybranym kolorem.

 

 

 

Zanim przystąpisz do pracy obejrzyj film instruktażowy (tworzenie nowej warstwy):

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUggM_gt5EdzwC8Ns8?e=41x2Vl

  1. Utwórz nową przezroczystą warstwę:
  • w oknie Warstwy – Pędzle kliknij w ikonę nowej warstwy,
  • wpisz nazwę warstwy: „Słonecznik” i wybierz typ wypełnienia: Przezroczysta.

 

 

  1. Zmień nazwę nowej warstwy:
  • dwukrotnie kliknij w nazwę warstwy,
  • wpisz nową nazwę: „Płatki”.

 

 

Zanim przystąpisz do pracy obejrzyj film instruktażowy (wybór pędzla):

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUggQCW2zYcpHjKT3Y?e=sUL86k

  1. Wybierz narzędzie Pędzel, a następnie:
  • wybierz rodzaj pędzla – Hardness 050,
  • ustaw rozmiar pędzla na 30,00.

 

 

 

  1. Narysuj płatki słonecznika:
  • kliknij w górny prostokąt na ikonie Kolor pierwszoplanowy oraz tła,
  • wybierz kolor – żółty (upewnij się, że masz wybraną warstwę „Płatki”),

 

 

 

 

 

 

 

  • narysuj kontur słonecznika,
  • wybierz narzędzie Wypełnienie kubełkiem,
  • kliknij wewnątrz narysowanego konturu, aby wypełnić kształt kolorem.

  1. Utwórz warstwę „Środek”:
  • w oknie Warstwy – Pędzle kliknij w ikonę nowej warstwy,
  • wpisz nazwę warstwy: „Środek” oraz wybierz typ wypełnienia: Przezroczysta,
  • narysuj kontur i wypełnij go kolorem brązowym.

 

 

 

 

 

 

  1. Utwórz warstwę „Łodyga i liście” – narysuj na niej zielonym kolorem łodygę oraz kontur liści, który następnie wypełnisz kolorem.

 

 

 

 

 

 

  1. Przemieść warstwy tak, aby łodyga i liście były pod płatkami, ale nad tłem:
  • zaznacz miniaturę warstwy „Łodyga i liście”,
  • przesuń strzałkami wybraną warstwę, aby znalazła się między tłem a płatkami.

  1. Ustaw stopień krycia dla warstwy „Środek”:
  • kliknij w miniaturę warstwy „Środek”,
  • ustaw stopień krycia na 50.

 

 

 

 

 

  1. Zmień tryb krycia:
  • rozwiń listę z trybami krycia i przetestuj różne tryby krycia,
  • wybierz ten, który według ciebie daje najlepszy efekt.
  1. Zapisz swoją pracę w swoim folderze jako plik programu GIMP pod nazwą słonecznik:
  • w menu w głównym oknie programu wybierz Plik, a następnie opcję Zapisz,
  • przejdź do folderu, w którym zapisujesz prace,
  • w otwartym oknie wpisz nazwę pliku i kliknij przycisk Zapisz.

  1. Wyeksportuj swoją pracę do pliku png pod nazwą słonecznik:
  • w menu w głównym oknie programu wybierz Plik, a następnie Wyeksportuj,
  • przejdź do folderu, w którym zapisujesz prace,
  • w otwartym oknie wpisz nazwę pliku wg wzoru png,
  • rozwiń listę typów plików i wybierz Obraz PNG,
  • kliknij przycisk Wyeksportuj.

Jeżeli uda się wam wykonać ćwiczenie z lekcji (słonecznik) proszę wysłać plik na adres sangosia1@gmail.com.

 

Lekcja 8

Temat: Zdjęć cięcie-gięcie. Elementy retuszu i fotomontażu zdjęć. Zmiana kontrastu i ustawienie  jasności fotografii.

Na dzisiejszej lekcji:

– zmienisz kontrast i ustawienia jasności fotografii

Na pewno zdarzyło ci się oglądać zdjęcia złej jakości np. za jasne, zbyt ciemne lub mało wyraźne, prześwietlone, niedoświetlone, rozmyte, o małym kontraście, zbyt dużym kontraście itp.

W programie GIMP można poprawić takie fotografie. Tego typu działania polegające na poprawie jakości obrazu nazywamy retuszem.

Zmiana  kontrastu zdjęcia to zwiększenie lub zmniejszenie różnic między jasnymi i ciemnymi kolorami. Im kontrast jest większy, tym różnice te są wyraźniejsze, jednak niektóre elementy, na przykład o podobnych kolorach, mogą być wówczas mniej widoczne. Po prowadzeniu zmian retuszowane zdjęcie powinno wyglądać naturalnie.

Przyjrzyj się uważnie zdjęciom na rysunku 1 w podręczniku (str. 108). Przedstawiają one ten sam kwiat, jednak różnią się kontrastem. Wśród pokazanych prób retuszu najlepiej wygląda propozycja druga. Na pierwszym zdjęciu kontrast jest zbyt mały, a na trzecim za duży.

Obejrzyj filmy instruktażowy (zmiana jasności i kontrastu obrazu), a następnie wykonaj I część katy pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=-XT-4zRFQzs

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgh0ZerJe52_9yFK9?e=yotB7S

Karta pracy (do pobrania tutaj)

https://1drv.ms/w/s!AuUBlvKlkrLUgh8IRZoFLdYCXcvT?e=TKjqKS

Część I. Zmiana kontrastu i ustawienie jasności

  1. Pobierz pliki ćwiczeniowe i zapisz je na swoim komputerze.

jasne.jpg       ciemne.jpg

  1. Otwórz plik jpg (Plik ->Otwórz lub przeciągnij plik do głównego okna programu). To zdjęcie jest zbyt jasne.
  2. Wybierz opcję Kolory – Jasność i kontrast.
  3. Zmień parametry jasności i kontrastu. W oknie dialogowym włącz Podgląd, aby widzieć efekty wprowadzanych zmian.
  4. Zapisz zmiany.
  5. Otwórz fotografię jpg. To zdjęcie jest za ciemne.
  6. Powtórz kroki od 2 do 4.

Twoje wyretuszowane zdjęcia powinny przypominać wzór poniżej.

Obejrzyj zdjęcia ze strony http://www.erikjo.com/ (zakładka FEATURED WORKS).

Zdjęcia, które obejrzałaś są przykładami fotomontażu zdjęć.

Jedną z technik wykorzystywanych podczas tworzenia fotomontażu jest wyodrębnianie fragmentu obrazu z wykorzystaniem narzędzia zaznaczania. Jakie sposoby zaznaczania są dostępne w programie Paint? W programie GIMP dostępne są rożne narzędzia do zaznaczania. Pierwsze trzy przypominają te z programu Paint: Zaznaczenie prostokątne, Zaznaczenie eliptyczne i Odręczne zaznaczenie obszarów.

Obejrzyj filmy instruktażowe pokazujący działanie narzędzi do zaznaczania i wykonaj II część karty pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=paL2LuCs-tg

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgh56MSdtkQYvfFiD?e=gMZ8wk

Część II. Narzędzia zaznaczania: prostokątne, eliptyczne

  1. Otwórz zdjęcie okno.jpg.
  2. Wybierz narzędzie Zaznaczenie prostokątne i zaznacz okno.
  3. Skopiuj zaznaczenie do schowka (Ctrl+C) i wklej do obrazu (Ctrl+V).
  4. Kliknij dwa razy w nazwę nowej warstwy i zmień ją na okno1.

Przesuń wklejoną warstwę w odpowiednie miejsce (jak na rysunku 1).

  1. Zapisz zmiany.
  2. Otwórz zdjęcie okiennica.jpg i powtórz kroki od 2 do 6, ale tym razem wykorzystaj Zaznaczenie eliptyczne. Twój obraz powinien wyglądać jak wzór na rysunku 2.

 

 

 

 

 

 

Lekcja 9

Temat: Zdjęć cięcie-gięcie. Elementy retuszu i fotomontażu zdjęć. Utworzenie nowej warstwy z fragmentem ilustracji.

Na dzisiejszej lekcji:

  • skorzystasz z różnych narzędzi zaznaczania
  • utworzysz nową warstwę z fragmentem ilustracji
  • wyodrębnisz na zdjęciu dowolny obiekt
  • umieścisz w tworzonym obrazie fragment drugiej ilustracji

Przypomnij sobie wiadomości o narzędziach służących do zaznaczania

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgh56MSdtkQYvfFiD?e=gMZ8wk

oraz film instruktażowy utworzenie nowej warstwy z wyciętym kwiatkiem

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgiDvUlj7Vw_m9gKH?e=vkfxm5

Wykonaj ćwiczenia z III, IV oraz V części karty pracy.

Część III. Narzędzia zaznaczania: Różdżka, Zaznaczenie według koloru

  1. Otwórz zdjęcie lilie.jpg.
  2. Wybierz narzędzie Różdżka.
  3. Zaznacz dowolny liść – przytrzymując klawisz Shift, dodaj do zaznaczenia jeszcze jeden liść.
  4. Skopiuj zaznaczenie do schowka (Ctrl+C) i wklej do obrazu (Ctrl+V).
  5. Dwa razy kliknij w nazwę warstwy i zmień ją na lilie1.
  6. Jeśli trzeba, przesuń wklejoną warstwę w odpowiednie miejsce, żeby nic nie zasłaniało wklejonych liści.
  7. Zaznacz inny dowolny liść i powtórz kroki od 3 do 6 – tym razem zmień nazwę warstwy na lilie2.

Część IV. Narzędzia zaznaczania: Zaznaczenie według koloru

  1. Otwórz zdjęcie kwiat.jpg.
  2. Wybierz narzędzie Zaznaczenie według koloru i kliknij w kwiat.
  3. Skopiuj zaznaczenie do schowka (Ctrl+C) i wklej do obrazu (Ctrl+V).
  4. Dwa razy kliknij w nazwę warstwy i zmień ją na kwiat1.
  5. Przesuń i przeskaluj wstawioną warstwę.
  6. Wstaw do obrazu jeszcze kilka powielonych warstw kwiat1.

Część V. Inteligentne nożyce

  1. Otwórz zdjęcie góry.jpg.
  2. Wybierz narzędzie Inteligentne nożyce.
  3. Zaznacz chatę w lewym dolnym rogu – ostatni punkt umieść w miejscu początkowego, aby zamknąć obrys.
  4. Wciśnij Enter, aby zamienić obrys w zaznaczenie.
  5. Skopiuj zaznaczenie do schowka (Ctrl + C) i wklej do obrazu (Ctrl + V).
  6. Dwa razy kliknij w nazwę warstwy i zmień ją na chata.
  7. Umieść warstwę w odpowiednim miejscu i ją przeskaluj (aby dodać chatę jak na rysunku 3).

Lekcja 10.

Temat: Zdjęć cięcie-gięcie. Elementy retuszu i fotomontażu zdjęć. Umieszczenie w tworzonym obrazie fragmentu drugiej ilustracji.

Na dzisiejszej lekcji:

  • umieścisz w tworzonym dokumencie fragment drugiej ilustracji
  • rozmyjesz krawędzie wstawionego obrazu

Obejrzyj film instruktażowy – rozmycie tła i zmian koloru

https://1drv.ms/u/s!AuUBlvKlkrLUgiEvEAmQdNm0b73S?e=F0ygGo

Wykonaj ćwiczenia z VI części karty pracy.

Część VI. Umieszczenie w tworzonym obrazie fragmentu drugiej ilustracji

  1. Otwórz obraz kwiaty.jpg.
  2. Wstaw zdjęcie motyl.jpg jako nową warstwę w obrazie kwiaty.jpg.
  3. Wybierz narzędzie Zaznaczenie pierwszego planu.
  4. Zaznacz motyla:
  • Zaznacz obszar, na którym jest motyl razem z tłem.
  • Wciśnij Enter.
  • Zamaluj sylwetkę motyla, regulując wielkość pędzla w zależności od obszaru, jaki zamalowujesz.
  • Zaznaczenie zaakceptuj przyciskiem Enter.
  • Niedoskonałości możesz skorygować przy pomocy narzędzi Różdżka lub Zaznaczenie odręczne, dodając kolejne obszary z wciśniętym przyciskiem Shift lub odejmując z wciśniętym przyciskiem Ctrl.
  1. Skopiuj zaznaczenie i wklej do nowej warstwy. Zmień jej nazwę na motylek.
  2. Ukryj warstwę z obrazem motyla, klikając ikonę widoczności przy nazwie warstwy.
  3. Przeskaluj i obróć warstwę z wyciętym motylem, aby powstała kompozycja jak na rysunku 4.
  4. Zapisz zmiany jako plik xcf.
  5. Przejdź do warstwy motylek.
  6. Wybierz narzędzie Rozmywanie/wyostrzanie.
  7. Ustaw odpowiednią grubość pędzla i wygładź krawędzie motyla.
  8. Wybierz warstwę kwiaty i zmień jej jasności kontrast tak, aby pasowały do motyla.
  9. Zapisz zmiany.

PRACA DOMOWA dla chętnych

Zadanie dla uczniów chętnych: wykonaj fotomontaż własnego pomysłu z własnoręcznie wykonanych zdjęć.

Lekcja 11

Temat: Czar szkolnych lat. Przygotowanie pamiątkowego obrazu.

Na dzisiejszej lekcji:

  • przygotujesz fotomontaż
  •  przygotujesz własnego avatara

Ostatnie 3 miesiące nauki były dosyć ciężki, dzisiaj zaproponuje wam przygotowanie własnego avatara,. Mam nadzieje, że zadanie sprawi wam dużo przyjemności.

Film instruktażowy – Bitmoji tworzenie avatara

 

Praca dla chętnych: waszym zadaniem jest utworzenie w programie GIMP obrazu, który będzie miłą pamiątką chwil spędzonych wspólnie z kolegami i koleżankami z klasy. Na pewno macie wiele wspomnień, które  warto uwiecznić. Pamiętajcie, że wasza praca nie może nikogo ośmieszyć ani obrażać. Szczegóły podręcznik str. 118-119.

Lekcja 12 i 13

Temat: Canva – wprowadzenie. Tworzenie niesamowitej grafiki w prosty sposób!

Na dzisiejszej lekcji nauczysz się:

– tworzyć  infografikę w programie Canva

Infografika – graficzna wizualizacja informacji, danych i wiedzy, zaprojektowana tak, by przekazywać odbiorcom złożone dane w przystępny i jasny sposób. Proces tworzenia infografiki nazywamy wizualizacją danych, projektowaniem informacji lub architekturą informacji. Przejrzystość przekazu jest w niej priorytetowa.

W porównaniu do suchego tekstu, infografika ma 30 razy większe szanse na to, że ktoś będzie chciał się z nią zapoznać.

Ale czy warto tworzyć infografiki tylko dlatego, że są modne? Oczywiście nie! Popularność wynika raczej z masy innych zalet, które daje nam ten sposób komunikacji.

Mózg lubi obrazy

Typowy człowiek jest przede wszystkim wzrokowcem. Wynika to z samej fizjologii (oczy mają najwięcej receptorów), ale też ze sposobu myślenia. Udowadniają to też różne badania, które pokazują, że mózg przetwarza informacje znacznie lepiej, kiedy towarzyszą im obrazy.

Pamięć jest wizualna

Kiedy przypomnisz sobie zeszłe wakacje albo wczorajszy wieczór, to co staje Ci przed oczami? Przede wszystkim obrazy. To taki mini „pokaz slajdów”.Nasza pamięć jest głównie wizualna. To dlatego treści graficzne znacznie szybciej i na dłużej zapamiętujemy (nawet 65% informacji po 3 dniach).

Lekkość infografik

No i bez znaczenia jest też, że infografiki ogląda się po prostu… przyjemnie. To forma lekka w odbiorze. Nie wymaga tak dużego zaangażowania i skupienia, jak tekst. Odbiorcy, przytłoczeni masą informacji, sięgają chętniej po te materiały, które podane są w przystępny sposób.

Jak zrobić infografikę w programie Canva pokazuje poniższy film:

 

Lekcja 14

Temat: Scrach – zadania dodatkowe.

Na dzisiejszej lekcji:

  • nauczysz się jak zaprogramować swoją własna animację

Instrukcja wykonania animacji do pobrania po kliknięciu w grafikę:

 

 

 

 

 

 

Arkusz kalkulacyjny
test teoretyczny-zagadnienia
-excel – co to jest, do czego służy,
-jak zbudowane jest okno programu,
-jak oznaczone są kolumny, wiersze, w jaki sposób zmienia się szerokość kolumn i wierszy
-jak wygląda adres komórki i gdzie się pokazuje adres komórki aktywnej,
-co to jest formuła i od czego się zaczyna (należy również umieć tworzyć formuły liczące sumę, różnicę, średnią)
-jak nazywa się pasek w którym wpisujemy dane i je zmieniamy,
-po co tworzy się serie danych (np. wstawianie automatyczne liczb porządkowych, miesięcy …),
-co to jest sortowanie danych, kiedy stosujemy sortowanie niestandardowe
-co to jest skoroszyt (zeszyt)

 

Prace proszę przesłać na adres sankowskam@op.pl.

W temacie wiadomości proszę wpisać: praca dodatkowa

W treści wiadomości: imię i nazwisko ucznia, klasę

 

Temat: Kartka w kratkę. Wprowadzenie do programu MS Excel.

Praca domowa dla chętnych: podręcznik str. 13 – zadanie dla zainteresowanych.

Temat: Porządki w komórce. O formatowaniu i sortowaniu danych.

Praca domowa dla chętnych: zadanie 2 – str. 19 w podręczniku.

Temat: Budżet domowy. ( formatowanie warunkowe, stosowanie formuł i funkcji do obliczeń)

Praca domowa dla chętnych:

pliki do pobrania:

Zadanie 1

Zadanie 2

Zadanie 3. Utwórz w arkuszu tabele z własnymi wydatkami na biwak. Uwzględnij:
– składkę, którą musisz wpłacić w szkole,
– zakup indywidualnego wyposażenia (np. latarka, baterie, buty, itp.),
– przygotowanie własnego prowiantu na podróż i na pobyt (np. konserwy, pieczywo, ciastka, napoje, itp.),
– kieszonkowe na drobne wydatki w czasie biwaku.
Oblicz całkowity koszt biwaku.